Å ena sidan, å andra sidan

http://www.expressen.se/resor/1.1848269/extra-avgifter-gor-resan-dyr

Å ena sidan:

Ryanair öppnar porten för flygandet för fler, avregleringen är till största delen bra. Konkurrens på lika villkor gör ofta att företag (och för all del till exempel skolor)  får ”skärpa till sig”, och inte leva på gamla meriter och köra i gamla hjulspår. Om kunderna dessutom är medvetna och tar reda på skillnader – vilket är mer än priset på prislappen -så är det väl frid och fröjd.

Å andra sidan:

Så konkurrerar inte bolagen på lika villkor. En stor skillnad är att fackligt medlemsskap inte är tillåtet på Ryanair. Kabinpersonalens medelanställningstid är under ett år eftersom man också gjort utbildningen till en affärsrörelse, och där vill man också ha omsättning. Bland annat. Många har åsikter om sin egen anställningstrygghet och rättigheter som fackföreningarna förhandlat fram, men när det kommer till att betala från egen ficka för att andra ska ha anständiga villkor är man inte lika nogräknad. Så om en Ryanair-värdinna blir avskedad om hon är sjuk mer än 3 dagar i sträck eller av annan anledning som i andra fall anses orimligt, spelar ingen roll sålänge jag själv kan flyga billigt?

På Stockholm-Arlanda filmades en kvinna som inte hade pengar att betala kostnaden för sitt bagage som hon försökt ”smuggla” som handbagage, på Norwegian. Hon fick efter diskussion följa med ändå, och bagaget togs med utan kostnad. Vad sur jag hade blivit om jag hade betalt och gjort rätt för mig, och sett hur någon annan godtyckligt fick tjänsten gratis bara för att ”hon inte hade pengar”. (Finns det någon som reser utan att ha 100:- i reskassa???)

Det är skillnad i villkor mellan biljetter och bolag, och det är skillnad om något inte skulle gå som det är tänkt. Ungefär som du jämför din hemförsäkring. Om det skiljer 1000:- i kostnad per år, skulle du läsa villkorstexten för att se om det skiljer i tex självrisk, eller strunta i vilket?

Jag har jobbat på flera flygbolag, bland annat på det bolag som knäckte SAS´monopol att flyga till London. 1988 var det en stor händelse.

Sen dess har det hänt mer än något kunde ana. Positivt mestadels. Men flygpassagerarna har inte riktigt alltid satt sig in i skillnaderna och tror att det är som förr, då man köpte en biljett i business eller turist och skillnaden var att champanjen var gratis i business…

Jag har flugit i 25 år. Tror du att jag har anpassat mina arbetsvillkor under de här åren, eller tror du vi har det som vi hade det då?

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *