Dansk TV2

Åsa berättade att hon sett nyheterna på dansk TV2 igår.

I studion fanns någon myndighetsperson som svarade på frågor, och en av frågorna kom från en Air France-passagerare som var strandad, men utan att få någon kompensation i form av mat och husrum. Pengarna började ta slut och han hade svårt att få tag i billigt boende, och undrade vad flygbolaget egentligen hade för skyldigheter.

 Svaret var tydligt: Flygbolagets skyldigheter är glasklart nerskrivna och är EU-reglerade. Flygbolaget har skyldighet att stå för mat och husrum tills man kan ta hem passageraren.

Han gjorde sen ett intressant tillägg: KLM, Finnair och Air France försöker ofta komma runt regeln och läsa in något som inte står för att komma runt skyldigheten, medan hos SAS fungerar det alltid perfekt! Det finns rutiner och man följer dem.

Åsa sa: Åhhh, säg det högre…

Fick just mejl från en god vän som sitter fast i Peking sedan i fredags, och han berättade också hur föredömligt det tagits omhand. Tre mål mat om dan, hotell, några minuters fri telefontid varje dag samt fritt internet. “Att vara flexibel tillhör resandet, annars bör man inte resa alls om man inte kan ta det, det går ingen nöd på oss” sammanfattade han saken.

Sen är det ju iofs rätt intressant, idag skriver ledarredaktionen på Expressen en artikel som heter “Sluta fjäska för flyget”. Men i den situation som är, när en naturkatastrof drabbar många verksamheter, så känns det aningen orättvist att det är flyget som “ensamt” ska stå för notan. Flygbolaget har skyldigheter att betala mat och husrum (äta skulle alla väl gjort ändå?) till kanske 10 000-tusentals resenärer runt jorden och det är en skyldighet. Flyget tar en stor del av kakan kan jag tycka. Så “fjäskandet” som ledarskribenten pratar om är säkert en personlig uppfattning som innehåller en stor dos navelskåderi från dennes sida. Verkligeheten är mer brysk än så.

 

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *