Decisions, decisions

Det är alltid lätt att vara efterklok.

När människor i efterhand uttalar sig brukar det heta “Man borde gjort såhär istället”. Ja, jo, kanske det, med all information man har i efterhand och vad besluten innebar vet man, facit i hand ger ju vissa svar.

När beslut ska tagas handlar det om att ställa alternativ mot varandra utan att veta vad resultatet blir, utan att gissa. Och räkna sannolikhet. Ju längre tid och ju mer research man kan företaga sig, ju större sannolikhet.

Några är vana att fatta snabba beslut och går på erfarenhet kanske i kombination med magkänsla, intuition. Andra blir villrådiga i såna situationer och några säger ingenting men blir arga när andra tagit besluten såvida det inte utfaller till belåtenhet.

Alla typerna av passagerare och besättning finns, vi har alla olika personlighet. I vissa branscher i vissa tillfällen passar det ena bättre än det andra, men det är inte rätt och fel på personligheterna så länge man är medveten om dem och kan vara självkritisk.

Piloterna hade vissa fakta som underlag, och tog beslut i samråd med Operations i Skandinavien. De beslutade att chansa att hinna till västerlandet innan det stängde. Ju närmare hem desto bättre. Bakom oss låg en Air China-maskin som vände tillbaka när det stod klart att det inte skulle komma till destinationen, och Brittish Airways valde att ställa in helt.

Det sitter passagerare och besättningar i världens alla hörn, och Bangkok är ju väldigt trevligt när man är där på semester normalt sett, men att ofrivilligt sitta på hotellet när man mest av allt vill hem, då är det inte lika glammigt. Ovissheten om när man kommer hem måste vara ännu värre där man är väldigt långt hemifrån.

Vi frågade förresten på Avis vad en hyrbil skulle kosta (innan vi visste om bussen) och svaret blev 3000 Euro.

30 000 spänn hade man nästan fått en taxiresa för skulle jag gissa? Den enes död den andres bröd.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *