En kurs i tålamod

Det är kul att debattera, visst tycker mer än jag det?;)

Jag har läst era kommentarer, och tänkte inte lägga mig i diskussionen utan se vart den bar utan min “hjälp”, men nu har jag bitit av tumnageln ner till roten, så ok, några små kommentarer kan väl inte skada?:) Jag hoppar härmed av min kurs i tålamod;)

Först: Olam, eller Malo som du kallade dig tidigare, du har ju berättat tidigare att du inte flyger med SAS eller kan tänka dig det, hur vet du allt om till exempel filmerna då? Hur vet du för övrigt att airporthotell är billigare än cityhotell? Hur vet du hur hyrbilarna finansieras?

“Olaglig strejk” finns det heller inget som heter. Riksdag och regering är de som stiftar lagar, det gör inte fack och arbetsgivare. Det finns nåt som kallas “överenskomststridig strejk” om det är vad du menar? Att bryta överenskomster är dåligt både om det gäller arbetsgivare eller fack. Du har dock alldeles för dåligt på fötterna för att diskutera saken, det har jag sagt redan för längesen, varför respekterar du inte det?

Angående min rubrik, så skrev jag ju varför: jag befann mig i USA när jag läste kommentarerna på nätet, alltså var det där jag blev förbannad. Inte utan i USA. Läs ordentligt.

Jag vet att det finns människor som haft dåliga upplevelser på flyget, hos oss, hos Ryanair, hos Thai, hos United, BA och alla andra bolag. Därför det finns inget som är perfekt.

Men jag kan å andra sidan skriva en halv roman om dåliga upplevelser på sjukhus, har legat på sjukhus ganska mycket i mitt liv. Man är i nån annans händer, man har smärta, man är utsatt och man är i underläge-och man kan bli otroligt oförskämt behandlad även i den situationen.

Mina bästa exempel på bemötande kommer från sjukvården, men dessvärre också de allra sämsta.

Ändå skulle jag aldrig nånsin drömma om att uttala mig om sjuksköterskor som grupp, för det är enskilda personer det handlar om som kanske har (eller inte ) skäl att behandla mig som de gjorde. Stress, personalpolitik, äktenskapsproblem, dåligt bemötande av annan patient tidigare, utskälld av chefen, för mycket arbetsuppgifter på för lite tid, jag vet inte vad som hänt tidigare under dagen hos sjuksköterskan.

När jag ligger där sjuk struntar jag visserligen i vilket, men vi är alla bara människor. Att försöka hitta en anledning till dåligt bemötande tröstar åtminstone mig. Jag brukar tänka likadant om jag har nån passagerare som beter sig dåligt, jag vet ju inte vad han just gått igenom.

Eller som i kommentarerna.

Vissa har kanske en riktigt dålig upplevelse, och då lyser det igenom allt, då blir allt dåligt, man kan inte se att man ägnar sig åt navelskådning. Och bitterhet drabbar på nåt sätt alltid bäraren mest.

Jag har bara informationen från tidningarna om sjuksköterskestrejken, och på den informationen kan jag visserligen skapa ett tyckande, men har jag inte hela informationen blir det…just det: fem bokstäver.

 

 

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *