Flyga ihop

Bo var i en kommentar inne på ett svar varför vi inte flyger ihop, och det stämmer som han säger, det är många olika avtal som gör att vi inte kan följas åt så länge åt gången. Piloterna har sitt avtal och flyger bara en flygplanstyp, medan kabinpersonalen flyger upp till tre olika flygplanstyper med eget avtal. En del arbetar deltid, en del flyger i “fast grupp” (jobbar fem lediga tre) andra i variabel grupp där schemat varierar mer. Därför blir det komplicerat. Det finns också en säkerhetsaspekt i att inte flyga ihop för länge:

Om man lär känna varandra “för väl” är risken störra att man börjar slarva med checklistor och rapporteringar, man skärper sig mer (av naturen) när man inte känner varandra så väl. Då gör man exakt enligt boken som man ska. Känner man varandra väldigt väl tillkommer lätt en del egna lösningar och egenkomponerade regler, och det funkar inte ombord. Alla måste göra exakt vad som är sagt, annars “kör det ihop sig”.

Den slinga jag har flugit de senaste dagarna har dock haft samma sammansättning av kabinpersonal alla tre dagarna, det är bara cockpit-besättningarna som har skiftat. Fördelen är att när man lär känna varandra blir arbetet något mer personligt, det blir mer än “kallprat”.

Å andra sidan har jag aldrig tidigare jobbat på ett ställe där man diskuterar preventivmedel efter en kvart som den naturligaste sak i världen. Konstigt.

Det fascinerar mig fortfarande vilka goa kollegor jag har.

 

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *