Insändare i julaftonstidningen

Häromdagen ringde en glad kille på mobilen.

-”Heej, det är Fredrik från Göteborg”

(Snabbgenomgång i huvudkontoret:  kompis, jobbet, träningen, släkting?)

 

-Nu får du allt ge mig en ledtråd, sa jag, det är dålig täckning så jag hör inte rösten så bra…

(vita lögner kan ha ett visst existensberättigande för att inte tappa ansiktet om man inte måste)

 

-”Jo, vi håller på med ett projekt förstår du…sa Fredrik från Göteborg, men då avbröt jag honom igenkännande.

-Jaaa, då vet jag, sa jag, det känner jag till! Du skänker bort en hemsida eller web-shop värd massor till mig, det enda jag behöver betala är 800 spänn i månaden för få tillgång till den, sa jag.

-Eh, alltså, du betalar för platsen på nätet…och du når ut till miljoner människor…

 

 

Jag är uppväxt i ett familjeföretag, och jag förstod redan som liten på 60- och 70-talet att det var A och O, det där med att ”nå ut”. Om det inte var annonser i speciella telefonkataloger så handlade det om riktade annonser till utvalda kundgrupper, och annonsföretagens klämkäcka säljare upprepade sina ”Syns man inte finns man inte”.

Nackdelen med annonsen var att det bara var ”Lantbruksnytts” prenumeranter som läste den lilla rutan med logon och telefonnumret.

 

Sen kom radioreklamen, TV-reklamen och internet, och från lantbruksannonseringen gick utvecklingen via egen hemsida till annonser per timme med rörliga gubbar. Kunder från andra världsdelar utanför Småland kunde nu mejla och messa och problemet blev snarare att synas bland alla andra, som har samma enkla möjligheter. Det är nu Fredrik från Göteborg ringer och vill ge bort gratis hemsidor och sälja en bra placering bland sökorden, när folk från Bordj Omar Driss vill hitta dig och får 34 576 träffar på 0.6 sekunder med folk i samma bransch över världen.

 

Nu är det jul.

Julen har firats på i stort sett samma sett så länge jag kan minnas. Mina föräldrar och deras föräldrar firade också jul på ungefär samma sätt. Vi firar jul, därför att det föddes ett speciellt litet barn för omkring 2000 år sen i ett stall i Betlehem.

Inget Internet.

Ingen TV-reklam.

Långt härifrån.

Nåt speciellt måste det ha varit.

Inget företag i världen kan sälja en produkt eller annonsera sig till den uppmärksamheten, och det lilla barnet hade ingen reklambyrå eller manager.

Varje år ställer vi fram vår julkrubba, och berättar historien om hur barnets föräldrar skulle skattskrivas och hur han föddes i ett stall för att härbärget var fullt, och detsamma kommer våra barn förmodligen göra.

 

Vi hade aldrig trott på det om det hänt idag.

 

-Heej, det är Fredrik från Göteborg! Det har fötts ett barn i Betlehem i ett stall och det är Guds son!! För 799:- kan du få de senaste bilderna nerladdade till din Sony Ericsson XP604590DS!!!

-*klick*

 

God Jul, Fredrik och alla ni andra. Låt det lilla barnet och era kära förgylla er dag.

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *