Jag fattar inte

Flygningen hem igår tog 1,5 timme.

Det finns inte så mycket man kan ta sig för på flygplan som passagerare, man sitter på nåt sätt där man sitter…

Därför blir jag så förundrad över en sak som händer på så gott som samtliga flygningar.

10-15 minuter innan landning annonserar kapten och sätter på bältesskylten, och det innebär ju självfallet att då ska alla spänna fast sig igen om de tidigare (mot rekommenderat) lossat bätet. Vi avslutar checkerna och kollar en sista gång så alla vagnar är säkrade och alla passagerare är fastspända, baggaget är på plats, och bäbisarna har sina bälten rätt runt magen.

Vad händer då?

Kapten hinner inte ens avsluta sin annonsering förrän 2-3 som på beställning knäpper upp sina bälten och reser sig för att gå på toa! Men hallå? Sa han inte just “det är dags att spänna fast sig inför landningen”? Varför har de inte kissat på de 1,5 timme som passerat? Varför gör de inte som kapten säger utan tvärtom? Varför tror de att det gäller alla andra utom dem?

Igår kom vi direkt efter att skylten kommit på in i ett regnoväder som gav ordentlig turbulens, så mycket så att vi i besättningen fick sätta oss på ledigt säte i kabinen och fick vänta med de sista checkerna för det var farligt att vara uppe i gången. Tror du det hindrade ett par män att ta sig till toaletten? Nejdå, de riskerade hellre att bryta nacken i en luftgrop än att lyda order att spänna fast sig. Det är så man har lust att titta dem i ögonen och säga “skyll dig själv kompis”.

Över Grönland är det ofta turbulens, och då sätter också kapten på bätesskylten mitt i flygningen, och vi får dra tillbaka våra vagnar för att säkra dem och oss. Samma sak händer, någon ska på toa och ignorerar vad kapten just sa. Hur tänker de? Vad tror de skylten har för betydelse? “Det är väldiga luftgropar så personalen bör inte vara i mittgången, men att jag gör det spelar väl ingen roll?”

Jag fattar det inte.

Har aldrig fattat.

Kommer aldrig att fatta.

 

En kollega på ett annat bolag för längesen hamnade i oförutsedd turbulens, och hon och drinkvagnen hamnade i taket på planet. Den väger ca 80 kilo, och den skadade henne ganska rejält när de båda “landade” igen.

Turbulens som så är inte “farligt”, men verkan det kan ha kan vara farligt. En passagerare som inte är fastspänd som far i taket och sen landar på nån annan med full kraft är ingen önskvärd situation. Alla kan hålla sig de minuter skylten är på under turbulens, inbilla mig inget annat. Alternativet till att kissa på sig kan vara bruten nacke med påse på magen  resten av livet, och då vet jag vad jag hade valt.

Ursäkta att jag är lite dramatisk.

 

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *