Kommer det att gå att driva flygbolag?

Det skrivs mycket om EU-reglerna, vad som gäller och passagerarnas trygghet när de väljer flyget som sitt transportval.

Flyget har skyldighet att bistå med mat och husrum och betala ersättningar om det är överbokat, förseningar etc. Det känns ju skönt, det är ett tryggt att veta att man inte lämnas åt sitt öde om det händer något.

Men gräver vi lite djupare kan vi se att reglerna följs olika. Ryanair lyder under samma regler, men struntar i dem. Precis som de struntar i Allmäna reklamationsnämndens beslut och år efter år finns med på deras “svarta lista”.

Vad händer om man bryter mot EU-reglerna, jo, man får en bot. Det är bara det att boten inte i jämförelsevis är lika stor som vad mat och hotell skulle kosta och då “väljer” man den. Sen kan man forsätta annonsera hur billigt man kan flyga och den okunnige passageraren klickar glatt in på deras hemsida igen nästa gång de ska ut och flyga. Personalen har inga kollektivavtal men det struntar också den okunnige passageraren i. Den lilla faktorn som kallas drägliga arbetsvillkor har bara betydelse sålänge det gäller hans egna arbete, inte andras. Då handlar det bara om priset, skit i resten.

Om du hade en massa pengar och skulle satsa dem i något bolag, skulle det vara ett seriöst flygbolag då? Varför inte?

Kan det vara för att det finns så mycket skyldigheter och risken är stor att det händer saker som inte går att påverka som gör att du fölorar dina pengar i ett nafs? Vädret och askan är ju inte precis något flygbolagen framkallar för att jävlas precis. Men likaväl vilar det ekonomiska ansvaret tungt på axlarna.

Ryanair löser det på sitt eget sätt, och reglerna blir ihåliga. De som följer reglerna drabbas ännu hårdare, och i media ska sen ämnet diskuteras av alla som vill. Då talar man om för oss som jobbar i bolaget som följer reglerna, att vi måste lära oss av lågprisbolagen, de kan ju flyga billigt? Varför kan inte vi flyga för en krona?

 

Jag tror tyvärr det är en tidsfråga. Flygindustrin kommer att få ändra skepnad. Det går inte att driva flygbolag seriöst i framtiden på det sätt som görs idag. Det är för stor risk.

I framtiden kommer det troligen finnas många små regionalbolag som flyger från A till B. Alla lika, betala för incheckat bagage, betala för allt du äter ombord, utan val att köpa annan biljett idag där det ingår, bär din egen väska till flygplanet. Morgon och kvällsavgångar, inga avgångar på lördagar förutom charter men 10 bolag som flyger samma sträcka fredagskväll där alla ska vara billigast.

Och det intressanta är att det är kunderna som har makten och gör valet. Kunderna (förlåt, inte alla, men flertalet) vet inte bättre än att välja efter pris och sätter inte sig in alls annars i skillnaderna i övrigt.

“Kolla Ulla, vi kan komma till London för en krona + några avgifter.”

“Är det inte för jäkligt Ulla, våra icke-ombokningsbara biljetter gör att vi inte kommer hem nu när de ställde in. Nästa avgång de erbjuder mig är på torsdag nästa vecka. Vi får be om hotellrum sålänge.

VA, får vi inget hotellrum? Ska vi lägga ut 10000 på hotell? Vi anmäler er till Allmäna reklamationsnämnden!”

“Gör det! MOAHAHAHA”

 

 

 

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *