Voff Voff

Jag har rätt lång stubin vanligtvis. Jag är relativt överseende över passagerares beteende eller brist på. “Jaja-det ordnar sig”, typ.

Jobbade i businessklass för ett tag sen, där jag kände irritationen kom krypande inför landningen. Vi kollar kabinen innan landning så det inte ligger bagage eller tidningar på golvet, vi samlar in filtar och hörlurar, gör klart helt enkelt.

Normalt sett när man kommer med säcken man samlar filtar i, brukar passagerare som sitter inne vid väggen böja sig fram och räcka filten till mig, eftersom det är uppenbart svårt att balansera en säck med en hand samtidigt som man får krypa under den andre passagerarens ben alternativt slänga sig över hans knä.

Borde vara uppenbart ska jag säga, för just på denna flygningen var flertalet av passagerarna av sorten som ansåg att servicepersonal gärna får krypa lite, det har de betalt för. Jag kröp omkring på alla 4, jag plockade Twistpapper på golvet och jag samlade skräp som bara slängts på golvet istället för att räcka det till nån av oss när vi gick förbi.

När jag skulle nå en av filtarna och jag låg där på golvet mellan en passagerares korslagda ben (han varken tittade eller gjorde minsta ansträngning att ens ta undan fötterna från mitt ansikte, än mindre försökte han ge mig filten) hade jag sån god lust att låtsasbita honom i benet och högt låta VOFF VOFF.

Man träffar de där människor emellanåt, som tycker det är tillfredsställande med medmänniskor som kryper för dem. Oftast män, men också kvinnor. (Och ja, det kan jag väl göra. Jag går ju ändå där och väntar på att rädda liv eller evakuera flygplan, så då serverar jag lite kaffe så länge. Och plockar Twistpapper och sånt.) Men jag föraktar samtidigt den attityden de har, de som mest förtjänar respekt behandlar aldrig servicepersonal så nämligen. Ingvar Kamprad var otroligt trevlig. Prinsessan Alexandra och hennes söner var fantastiska, de sa tack och tittade mig i ögonen och var så väluppfostrade.

De som av en händelse blivit uppgraderade eller rentav fått en resa av företaget i business för första gången, de tror sig vara lite förmer än alla andra (de andra 45 i samma klass kanske?) och den attityden fnissar jag åt bakom skynket. Bara så du vet.

Bäst bemötande får bäst service. Hårt men rättvist.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *