ETT VINNANDE BEMÖTANDE
Kunder är medvetna och har ofta många valmöjligheter.
Du som jobbar i frontlinjen är viktig för att kunden ska komma tillbaka.
Anette har arbetat som flygvärdinna och reseledare och har föreläst i drygt 20 år om hur ett vinnande bemötande kan bli en konkurrensfördel. Eller som hon brukar säga: ”Bemötandet är alltid det fjärde hjulet”.
Motivationen, yrkesstoltheten och arbetsglädjen samarbetar och blir en positiv spiral.
Redskapen kan användas av alla som är intresserade av sin professionella utveckling: den lilla personalgruppen internt, frontlinjepersonal som vill vidareutveckla sitt kompetensområde eller som kick-off på företagseventet. En inspirationsdos för både företaget, laget och jaget, helt enkelt!
En timme, 2-3 timmar, halvdag eller heldag? Det bestämmer vi under det inledande samtalet.
(Ps. Anette har aldrig bokats av någon ”som behöver det”. Alltid bara av medarbetare som vill ta ämnet ett steg längre. Ds.)
Vilken är affärsnyttan av arbetsglädje och ett vinnande bemötande?
Vad betyder det att ha kundfokus?
Hur hanterar vi arga kunder?
Vad är ”service”?
Interkulturell kommunikation – stereotyper, tidsuppfattningar och allmänt bra-att-veta.
Normer är osynliga tills vi bryter dem. Hur påverkar normerna och företagskulturen arbetsmiljön?
Härskarteknikerna – vad gör de med oss? Hur hanterar vi dem?
Transaktionsanalysens grunder
Retorikens grunder: Aristoteles kallas den moderna retorikens fader, och trots att han levde på 300-talet f.Kr är lärorna högaktuella och vi använder det varje dag. Omedvetet eller medvetet.
Vad motiveras du av? När känner du dig glad? Hur blir du självmedveten?
Enligt Försäkringskassan har varje anställd i medeltal cirka 10 sjukskrivningsdagar per person och år.
För ett företag med 50 anställda uppgår kostnaden grovt räknat till en miljon kronor. Varje minskning blir en vinst för den enskilde medarbetaren, men såklart också för företaget.
Vad är hälsa, och vad orsakar ohälsa?
Hur kan vi arbeta salutogent, förebyggande och skapa de bästa förutsättningarna för välmående?
Den enskilda dagen, eller om ni önskar en kurs på fem gånger, innefattar både teori och praktik.
Workshopen leds av föreläsare som alla är coacher/hälsocoacher, och vi kommer antingen till er arbetsplats, eller på något närliggande träningsställe eller ses vi på gården på Söderåsen. Vad passar er grupp bäst?
”En flygvärdinnas betraktelser” är ett föredrag som bygger på historierna i boken med samma namn.
Jag kommer till din förening och berättar och visar bilder under en timme, från mina 30 år som flygvärdinna.
Exempelvis om frieriet till Ingvar Kamprad, turnén med Miles Davis och flygningen Paris-Dakar. Med mera.
SAMSPEL
Björn Lundström och Anette Jernström har varit kollegor på SAS i 25 år, Björn som flygkapten och Anette som flygvärdinna. På flyget byter man besättning ibland flera gånger per dag, och det är nödvändigt att skapa ett starkt och glatt lag på kort tid. Dels för att det kan ha en avgörande betydelse för flygsäkerheten, dels för att arbetsglädje smittar av sig vilket ger ringar på vattnet.
Allt handlar om vårt samspel och hur vi är varandras arbetsmiljö.
- Hur kan ledarskapet som flygkapten användas i andra verksamheter och hur skapas en god stämning?
- Hur skapas tillit och vilka roller har vi?
- Hur kommunicerar vi bäst och varför är en feedback-kultur viktig?
FLYGRÄDSLA
Björn Lundström är medförfattare till boken ”Flygrädsla” som hjälpt tusentals människor att minska sin oro.
Undersökningar visar att en av fyra personer är mer eller mindre orolig för att flyga. Människans kreativitet gör att vi kan konstruera och bygga flygmaskiner, men kreativa tankar kan också bli ett hinder för oss att flyga med dem.
Missuppfattningar om turbulens, åskväder eller om en motor stannar spär dessutom på ängslan. Det är ett onödigt lidande som går att komma över! Flygkaptenen tar dig igenom alla faser av flygningen, och även om rädslorna inte försvinner över en natt tar kursen dig ett steg närmare ett liv där det är du själv som är kapten över oron.
KOKA SOPPA PÅ FYSIK
En härligt underhållande lektion i hur och varför, inom den ädla matlagningskonsten. Karismatiske Jan Boris-Möller är ett välkänt ansikte från TV och med stor energi guidar han även den oinvigde att laga en exklusiv och välsmakande middag.
Föredraget hör ihop med praktiska övningar, så antingen bokas det som event på Söderåsen, annars behövs ett kök/restaurangkök som rymmer 8–12 personer.
”Men det är ju bara en känsla”
För några är det utmanande och för andra är det en befriande föreläsning om hur vi kan undvika att drunkna i våra känslor. Att istället stanna upp, och sen röra oss framåt mot det vi värderar som viktigt på riktigt, i vår tillvaro.
Åsa är – förutom musiker och författare – samtalsterapeut med ACT (Acceptance & Comittment Therapy). Föredraget och verktygen passar alla som inte vill falla in i undvikandebeteenden och kontrollbehov, utan istället agera som om allt är som det ska.
”Mitt liv som pressfotograf”.
Rickard Nilsson är en välkänd pressfotograf som arbetar åt de största inom svensk press. Hans passion går inte att ta miste på och den förmedlar han gärna i sitt föredrag.
Idag har alla en kamera nära till hands i sin mobil, men efter föredraget förstår vi vad skillnaden mellan en ”fotograf” och en ”kameraägare” är. Eller som han brukar säga: ”Kan man bygga ett hus för att man köpt en bra hammare?”.
Rickard bjuder på en bildkavalkad men svarar inte på frågan vilken som är hans bästa bild. ”Den har jag inte tagit ännu”.
Rickard är värd för olika workshops inom fotografering, på gården på Söderåsen med alla vackra miljöer som grund.
”Omorganisationer och förändringsarbete”
Förändringar och omorganisationer kan skapa oro bland medarbetare, och det kan vara svårt att hitta sin nya roll. Stella håller föredrag och informerar från ett utifrånperspektiv likväl som hon coachar och för processen tryggt framåt.
”Stress – vår tids största gissel”
Vad är tankar och vad är känslor som är förknippade med tankarna? Hur fungerar vår hjärna och varför agerar som vi gör?
Annette håller föredrag om stressen som ibland riskerar att förgöra oss och hur vi kan hantera den när den blir övermäktig.